Skip to main content

Future Continuous Tense

Future Continuous Tense:

It is used to show the continuity of the future action.

Identity– The Hindi sentences having “'रहा होगा', 'रही होगी', 'रहे होंगे', 'रहा हूँगा', रही हूँगी” in their end are Future continuous Tenses.


 इस टेंस के वाक्यों मे काम का करना या होना भविष्यकाल मे पाया जाता है ।


पहचान : इन वाक्यों के अन्त मे 'रहा होगा', 'रही होगी', 'रहे होंगे','रहा हूँगा', रही हूँगी आते हैं ।

               Structure: S + HV1 + HV2 + MV + O.

 

 Points to be noticed

  •  In this tense, the main verb is used in the present participle form (v4).

  •  Will be / shall be is used as a helping verb.

  •  Shall be – ‘I’ and ‘We’

  •  Will be – With the remaining subject

  •  In the last of the Hindi sentence, we find 'रहा होगा', 'रही

 होगी', 'रहे होंगे','रहा हूँगा', रही हूँगी |

 

 Sentence Structures:

·         Positive Statement Structure

                        S + HV1 + HV2 + MV + O.

                They will be writing a thesis in the evening.

                       वे शाम को थीसिस लिख रहे होंगे |


·         Negative Statement Structure

                 S + HV1 + NOT + HV2 + MV + O.

           He will not be coming today in the evening.

                       वह शाम को नहीं आ रहा होगा |

 

·         Positive Question Structure

                  HV1 + S + HV2 + MV + O +?

                Will she be cooking at this time?

               क्या वह इस वक़्त खाना बना रही होगी?

 

·         Negative Question Structure

                    HV1 + S + HV2 + NOT + MV + O?

                       Will she not be waiting for you?

                क्या वह आपका इंतेज़ार नहीं कर रही होगी?

 

·         Positive Question with Question Word Structure

             WH Word + HV1 + S + HV2 + MV + O?

               How will he be studying at this time?

                   वह इस वक़्त कैसे study कर रहा होगा?

 

·         Negative Question with Question Word Structure

      WH Word+ HV1 + S + NOT + HV2 + MV + O +?

            Why will you not be teaching your sister?

           आप अपनी बहन को क्यो नहीं teach कर रहे होंगे?

 

Let’s practice these structures with the help of the following.


वह पढ़ रहा होगा |

…………………………………………………….

 

क्या वह पढ़ रहा होगा?

 …………………………………………………….

Will he not be reading?

…………………………………………………….

When will he be reading? 

…………………………………………………….

Why will he not be reading?

…………………………………………………….       



Table - 2


वह बीज बो रही होगी।

…………………………………………………….

 

She will not be sowing the seed.

…………………………………………………….

 

क्या वह बीज बो रही होगी।

…………………………………………………….

 

Will she not be sowing the seed?

 …………………………………………………….


वह बीज कहाँ बो रही होगी।

…………………………………………………….

 

Why will she not be sowing the seed?

…………………………………………………….+

 


Table 3 

You will be playing hockey.

 ……………………………………………

 क्या आप हॉकी खेल रहे होंगे?

…………………………………………………….

 क्या आप हॉकी नहीं खेल रहे होंगे?

…………………………………………………….

 आप हॉकी क्यो खेल रहे होंगे?

…………………………………………………….




Table 4 

 वे  पतंग उड़ा रहे होंगे |

…………………………………………………….

 वे  पतंग नहीं उड़ा रहे होंगे |

…………………………………………………….

 क्या वे  पतंग उड़ा रहे होंगे |

…………………………………………………….

 वे  पतंग कहाँ उड़ा रहे होंगे |

…………………………………………………….

  वे  पतंग क्यो उड़ा रहे होंगे |

…………………………………………………….

 


                      Exercise to be practiced

Subject                                 Action Verb

His brother                              do yoga

Danny                                      break window

She                                          draw picture

Zeba                                        play guitar


Create the 3-4 sentences using the above statements.

1.      …………………………………………………….

2.      …………………………………………………….

3.      …………………………………………………….

4.      …………………………………………………….

5.      …………………………………………………….

6.      …………………………………………………….

7.      …………………………………………………….

8.      …………………………………………………….

9.      …………………………………………………….

10. ……………………………………………………..

11. ……………………………………………………..

12. ………………………………………………………

 

Create a few sentences from your daily life using the verbs & words given below.

Sing, play, dance, paint, draw, understand, drive, etc